Produktrådgivning

Alla dagar 08-19

Vi hjälper dig med

  • Produktfrågor
  • Nya beställningar
010 492 72 00

Kundservice

Vardagar 09-19

Vi hjälper dig med

  • Leveransfrågor
  • Reklamationer
010 492 72 00
Mina Sidor
|

Ångerrätt

1. Ångerrätt

1.1 Du har enligt lag rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot produkten som du har handlat av Bygghemma Sverige AB (”Webbplatsen”).

Undantag för vissa produkter

1.2 Vissa produkter är undantagna från ångerrätt. Det gäller följande produkter:

a) produkter som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,

b) produkter som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av dig som kund, och

c) avser en produkt som snabbt kan försämras eller bli för gammal, såsom blommor och växter.

1.3 Om du handlar en produkt där ångerrätten inte gäller kommer det att framgå vid produkten på Webbplatsen.

Värdeminskning av använda produkter

1.4 När du använder din lagstadgade ångerrätt på 14 dagar har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion.

1.5 Du har rätt att ångra ditt köp mot full återbetalning i dessa fall om du meddelar oss inom 14 dagar från den dagen du tog emot produkten. Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Ett sådant avdrag görs genom att jämföra produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. För att få full återbetalning vid ångerrätt rekommenderar vi därför att du skickar tillbaka produkten i originalskick.

Hur du ångrar ditt köp

1.6 Om du vill returnera ditt köp ska du meddela oss inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot eller hämtar din beställning. Du kan enkelt anmäla din retur genom att använda Mina sidor (”Jag behöver hjälp med min order”) eller vårt Kontaktformulär (”Retur och ångerrätt”). Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här.

1.7 Efter att du har meddelat oss att du vill returnera ditt köp, behöver du skicka tillbaka produkten inom 14 dagar. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du har varit vårdslös, till exempel vid bristfällig emballering av produkten.

Returfrakt

1.8 Du bekostar själv returfrakten (vilken framgår av punkt 1.9 nedan) när du returnerar ditt köp. Kostnaden för returfrakten kommer att dras av från din återbetalning.

1.9 Returkostnadstabell:

Retur Returkostnad Vägledande exempel
Paket 99 kr Lampa, motorsåg etc
Styckegods 495 kr Gräsklippare etc
Pall 895 kr Fönster, toalett etc
Specialtransport Se punkt 1.10 Sten, virke, stugor och motsvarande

 

1.10 För skrymmande varor som kräver specialtransport är kostnaden för returfrakt högre. Vad kostnaden för returfrakten för dessa varor är beror på vad det är för produkt och hur den ska transporteras. Kostnaden uppgår till max 20 000 kronor. Du får information om den aktuella kostnaden när du kontaktar vår kundtjänst.

Återbetalning

1.11 När du har returnerat ditt köp, kommer vi att genom vår betaltjänstleverantör göra din återbetalning inom 14 dagar från den dag då du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den till oss.

1.12 Vår återbetalning inkluderar eventuell fraktkostnad som du betalade i samband med köpet. Det gäller dock endast kostnaden för standardfrakt. Extra fraktkostnader till följd av att du valt ett dyrare fraktalternativ återbetalas inte.

1.13 Återbetalning kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat.